Ce trebuie sa stim despre cutiile de viteze manuale sau automate?

In lumea auto exista o contradictie intre fanii cutiilor de viteze manuale si cei ai cutiilor automate. Fiecare isi sustine punctul de vedere considerand ca el are dreptate.

Adevarul adevarat insa este la mijloc. Intr-adevar, mai demult cutiile de viteze manuale erau mult mai fiabile decat cele automate insa in urma dezvoltarii tehnologice, in multe aspecte, cutiile automate au devansat cutiile manuale.

In SUA, cutiile automate sunt mult mai apreciate decat la noi deoarece majoritatea vehiculelor circula cu transmisie automata. Acest lucru se vede cel mai mult la autovehiculele personale unde doar 10 la suta au transmisie manuala.

In comparatie, la noi este exact invers, cutiile manuale sunt mult mai apreciate si preferate decat cele automate. Acest fapt il putem pune mai ales pe seama preturilor cutiilor automate care sar cu mult peste pretul celor manuale.

Cu toate acestea, din ce in ce mai multe camioane sunt produse cu transmisie automata datorita fiabilitatii acestora si a preturilor reduse in timp. Sunt cateva avantaje pe care le ofera aceste cutii automate si pentru care ele sunt considerate mai eficiente.

  • Costurile pe termen lung
  • Consum redus de combustibil al vehiculului
  • Confort sporit la conducere
  • Performante mai bune

Aceste cateva avantaje ii determina pe producatorii de vehicule sa faca din ce in ce mai multe vehicule cu transmisii automate. Sa vedem insa fiecare avantaj in detaliu:

Costurile pe termen lung

Cutiile automate au un pret de achizitie mai mare decat cele manuale asa ca la prima vedere par mai scumpe. Costul unui mecanism insa nu este egal cu pretul de achizitie ci are impact asupra acestuia si intretinerea mecanismului respectiv.

Astfel putem spune ca la cutiile de viteze manuale trebuie sa tinem cont si de schimbarea kit-ului de ambreiaj care trebuie facuta periodic. Pe langa asta, la cutiile manuale se pot intampla defectiuni mult mai frecvent datorita utilizarii gresite a cutiei.

De exemplu multi nu apasa suficient de mult ambreiajul in timpul utilizarii ceea ce poate duce la uzura accentuata a acestuia. La cutia automata aceasta problema nu este posibila pentru ca schimbarile sunt facute suta la suta de calculator.

Consum redus de carburant

Initial cutiile automate au fost facute tocmai ca sa usureze conducerea si sa poata reduce consumul de carburant. Mecanismul este in asa fel gandit incat atunci cand transmisia ajunge la turatia optima, schimba automat vitezele ca sa ofere cel mai bun consum.

Consumul mic este rezolvat in asa fel incat motorul sa nu ajunga niciodata la o turatie mare si sa creasca consumul.

Problema nu este ca transmisia manuala nu poate fi economica ci ca este suta la suta controlata de oameni si consumul depinde de capabilitatea acestora de a conduce eficient.

Prin automatizarea procesului de schimbare a vitezei la turatia optima a motorului, chiar si soferii mai putin buni pot avea un consum mic de carburant.

Trebuie insa precizat ca cea mai buna performanta in reducerea carburantului unui vehicul se poate obtine pe drumuri lungi si drepte, ceea ce nu intotdeauna este posibil in tara noastra.

Confortul sporit la conducere

Cutiile automate sunt mult mai usor de condus. Unii soferi profesionsiti care conduc vehicule cu transmisii automate, spun ca se plictisesc la volan pentru ca practic nu trebuie sa faca nimic in timpul conducerii.

La cutiile de viteze manuale trebuie sa apesi si ambreiajul la schimbarea treptelor de viteze ceea ce este o munca in plus si face sofatul mai obositor. Odata cu aparitia cutiilor automate, acest lucru nu mai este necesar. Astfel putem spune ca este mult mai confortabil sa conduci vehicule cu transmisii automate.

Performante mai bune

Performantele cutiilor de viteze automate sunt mai bune decat cele ale cutiilor manuale, dar doar in anumite conditii. De exemplu in tarile in care se circula preponderent pe autostrazi, circulatia cu transmisia automata poate insemna un mare avantaj.

Cutiile automate functioneaza foarte bine pe distante mari si pe drumuri drepte. Se schimba insa situatia pe distante scurte si schimbari repetate ale vitezei.

La fel pot fi probleme pe drumuri de tara unde se poate circula doar cu viteze mici. Avantajul mare al cutiilor automate se pierde in asemenea conditii.

De exemplu, la camioanele utilizate in medii de lucru grele, cum sunt de exemplu camioanele forestiere, nu sunt recomandate cutiile automate. Camioanele forestiere sunt echipate cu transmisii manuale foarte rezistente.