Reciclarea catalizatorilor permite recuperarea din ce in ce mai multor metale din grupul platinei

Cresterea preturilor metalelor din grupul platinei, in special a paladiului, a trezit interesul prietenilor altora pentru piesele auto care contin aceste materiale: catalizatorii sistemelor de evacuare. Din ce in ce mai multe astfel de dispozitive sunt furate din vehicule atat in Europa, cat si in Statele Unite. Intra pe topcatrecycling si vei obtine toate informatiile de care ai nevoie.
Potrivit celui mai recent raport al Saptamanalului metalelor pretioase al consultantei britanice Metals Focus, paladiul a crescut in pret cu o treime, depasind maximul all-time de peste 1.700 de dolari pe uncie.
Rodiu, intre timp, a mai mult decat dublat, ajungand la peste 5.300 dolari
Iar platina si-a revenit partial dupa caderea sa la 800 de dolari pe uncie pana la mijlocul anului, ajungand la peste 1500 de dolari.
Desigur, cu astfel de niveluri de pret, volumul reciclarii a crescut vertiginos. Potrivit raportului Metals Focus, „nu este surprinzator sa vedem cum recuperarea platinei si paladiului de la catalizatorii utilizati a atins noi maxime in acesti ani „.
Potrivit unui alt raport publicat de companie de consultanta, ce prognoza pe piata metalelor din grupul platinum, la sfarsitul anului 2019, cantitatea de platina din reciclarea catalizatorilor a inregistrat un nou record de 1,5 milioane uncii (46,5 Tm), fata de cele 900.000 de uncii (28 Tm) recuperate in 2010.
In cazul paladiului, cresterea a fost si mai remarcabila: in 2019 avea un nivel record de 2,6 milioane uncii (80,8 Tm), fata de 1,5 milioane (46,5). Tm) la inceputul acestui deceniu.
Aceste cifre sunt influentate de utilizarea istorica care a fost facuta din fiecare metal in fabricarea catalizatorilor de catre industria auto. Dupa cum a explicat Metals Focus, in Statele Unite convertoarele catalitice au inceput sa fie instalate in vehicule intre mijlocul si sfarsitul anilor ’70 ai secolului trecut. Varsta medie a vehiculelor casate in SUA este de 13 ani, ceea ce inseamna ca cele care au fost reciclate in 2019 au fost fabricate intre 2003 si 2009.
La inceput, fabricarea catalizatorilor a fost caracterizata printr-o utilizare intensa a platinei. Dar de la sfarsitul anilor ‘90 a fost incorporat tot mai mult paladiu. De fapt, America de Nord domina in mod clar reciclarea globala a paladiului, cu 50% din total, fata de putin peste 32% platina.
In ceea ce priveste Europa, utilizarea pe scara larga a metalelor din grupul platinei in fabricarea catalizatorilor a avut loc incepand cu 1992, in special in Europa de Vest.
Varsta medie a vehiculelor reciclate in 2019 este de 12 ani, ceea ce inseamna ca au fost fabricate la mijlocul anilor 2000, cand platina a inceput sa fie utilizata intens in fabricarea catalizatorilor pentru vehiculele diesel usoare.
O alta dintre principalele piete, Japonia, reprezenta 7% din reciclarea platinatului la nivel mondial si 9% din paladiu pana la sfarsitul anului 2019. Cifre care, potrivit raportului, pot parea mici, avand in vedere ca la mijlocul anilor 2000 productia de vehicule usoare si grele din Japonia a depasit 10 milioane de unitati. Cu toate acestea, aproape jumatate dintre acestea au fost exportate, astfel incat flota auto japoneza este mai mica.